Dječji vrtić Mali istraživač
Novosti MALIH ISTRAŽIVAČA

Novosti MALIH ISTRAŽIVAČA

Novosti i događanja

  • Škola klizanja

    24. studeni 2014.

    Krećemo na klizanje!

    U organizaciji Zagrebačkog klizačkog saveza na Velesajmu provodit će se škola klizanja za djecu iz našega vrtića. Na klizanje se mogu upisati djeca od 5 do 7 godina, a škola će trajati u razdoblju od 8.12.do 19.12. 2014.

    Prijave su u tijeku!

     

  • Priča "Zvjezdani taliri"

    24. studeni 2014.

    Uskoro nam stiže vrijeme blagdana, veselja i druženja s obitelji. Stoga vam ovaj tjedan preporučamo jednu priču o plemenitosti i dobroti, vrlinama koje imamo samo ih trebamo potražiti.

    Bila nekoć djevojčica bez oca i majke, a tako siromašna da nije imala ni sobice da u njoj stanuje, ni posteljice da u njoj spava i napokon ništa drugo osim haljinice na sebi i kore kruha u ruci koji joj je podario neki čovjek dobra srca. Bila je dobra i plemenita, a kako se nitko nije za nju brinuo, uzdajući se u Boga krene u svijet.

    Sretne je siromašan čovjek i zamoli: “Daj mi štogod jesti, gladan sam.”

    Djevojčica mu dade sav svoj komadić kruha i poželi dobar tek. I pođe dalje.

    U susret joj je došlo dijete koje je plakalo:“Hladno mi je za glavu, daj mi štogod da se pokrijem.”

    Djevojčica je skinula svoju kapicu i dala joj.

    Kad je išla tako neko vrijeme, eto opet nekog djeteta bez prsluka i promrzlog..

    Djevojčica mu pokloni svoj prsluk.

     Išla je tako dalje kad opet naiđe neko dijete bez kaputića. Djevojčica skine svoj i dade mu ga.

    Napokon stigne u šumu, i uto mrak, opet pred nju dijete bez košuljice. Plemenita djevojčica pomisli: “Tamna je noć, ne vidi te nitko, možeš dati i košulju” pa je svuče sa sebe i dade djetetu. Tako bude bez ičega. Najednom stanu padati zvijezde s neba, sve sami tvrdi, sjajni taliri. Premda je svoju košuljicu darovala, sada je na njoj bila nova od najfinijeg platna. Skupi u nju talire i bude bogata čitavog života.

     

    Braća Grimm

     

  • Pričaj mi o “dobru” i “zlu”

    21. studeni 2014.

    Moralni razvoj u predškolsko doba

     

    On je “zločest”, a ja sam jako “dobra” priče o dobru i zlu, poštenju i pravednosti često interesiraju djecu i zaokupljaju njihovu maštu. Što će se dogoditi kada netko loše postupi, hoće li ga snaći neka kazna i hoće li dobro ponašanje biti nagrađeno... Ova tematika često se obrađuje u dječjim pričama jer je bliska događanjima u njihovu razvoju i shvaćanju svijeta.

    Kako djeca shvaćaju dobro i zlo i kako se razvija moral.

     

    Shvaćanje “dobra” i “zla” mijenja se tijekom djetetova razvoja. S moralnim rasuđivanjem povezana je i naša savjest koju možemo opisati kao “ unutrašnjeg kontrolora” koji nam govori što je dobro, a što nije i tako upravlja našim ponašanjem.

    Roditelji su prvi prozor u svijet morala, vjerojatno se sjećate kada ste bili mali kako ste svoje roditelje doživljavali kao izvor neupitne istine, sve što su govorili bilo je tako. To je zato jer dijete u predškolsko doba prihvaća roditeljske vrijednosti, mišljenje i stavove kao svoje. 

    Roditeljska toplina, brižnost, prihvaćanje, pokazivanje djetetu da je cijenjeno i voljeno, ali i postavljanje određenih granica i pravila u ponašanju  dobri su temelji za stvaranje  djetetove slike o sebi i identiteta, što će mu kasnije mogućiti da postepeno razvija vlastito mišljenje i stavove.

    Što je “dobro”, a što nije, djeca uče opažanjem ponašanja odraslih, kako se oni ponašaju  u određenim situacijama. Imitacijom, uče po modelu, ali i na temelju posljedica vlastitog ponašanja  npr. svaki put kada dijete prekorite zbog nečega ili mu zabranite nešto on uči da to nije dobro, međutim trebate mu pokazati i što je dobro činiti. 

    Djeca se u predškolsko doba  još se ne mogu u potpunosti uživiti u tuđu situaciju i ne shvaćaju da stvari mogu izgledati drugačije iz tuđe prespektive, još su usmjereni na sebe i situaciju promatraju sa svog gledišta. S razvojem mišljenja i kognicije dijete će se  moći sve više uživiti u emocionalno stanje drugoga. Međutim nije dovoljno samo se postaviti u tuđu situaciju, moralno rasuđivanje razvija se postepeno u svakodnevnim situacijama i druženju s vršnjacima. Dijete sudjeluje u različitim problematičnim situacijama, zajedno s drugima sudjeluje u donošenju odluka i razmjenjivanju mišljenja.  Tako dijete postepeno usvaja složenija mjerila dobra i zla, a sve važnija postaje dobrobit za druge ljude. Odrastanjem slične dileme i probleme rješavaju na složenije i djelotvornije načine

     

    Faze razvoja morala

    Do 2 godine života, djetetu je “dobro” sve što izaziva ugodu, a “loše” sve što izaziva neugodu, npr. ugodno je kada te roditelj mazi, pazi, kada dijete samo istražuje što želi, ali neugodno je kada treba napraviti nešto što ne želi...

    Od 2 - 4 godine. dijete se nalazi u egocentričnoj fazi,  teško mu se uživjeti u poziciju druge osobe, usmjereni su na sebe i smatraju da se svi osjećaju kao i oni. Npr. vide neku igračku s kojom se igra netko drugi i krenu je uzeti. Usmjereni su na to da je oni trenutno žele, a ne da se netko drugi igrao time i da će biti tužan ako mu je se uzme. Ponašanje gledaju u terminima “dobra” i “zla” , a “zlo” je nešto što zaslužuje kaznu. Odrasle osobe predstavljaju im autoritet, ali njihove vlastite želje su im važnije. Već u ovoj dobi znaju da postoje lakši ( npr. urednost, pristojnost) i teži ( npr. laganje, kršenje obećanja, povređivanje) prijestupi. Usmjereni su i na količinu, tako mogu misliti da je slučajno razbijanje pet čaša teži prijetup od razbijanja jedne čaše namjerno. Postepeno se ravija svjesnost i osjetljivost za potrebe drugi, a odrasli im mogu pomoći čitajući priče o pravednosti, “dobru” i “zlu” te vlastitim primjerom.

    Od 4. do 9. godine priznaju autoritet roditelja i odraslih, ono što odrasli kaže tako je,, “dobro”  je nešto nakon čega slijedi nagrada, a nakon “lošega” kazna.  Iako se često navodi da se djeca u ovoj dobi teže uživljavaju u situaciju, neka istraživanja pokazala su da već djeca predškolske dobi mogu povezati namjeru s ponašanjem i na taj način procijeniti situaciju.

    Oko 10 godine dijete je svjesno tuđih želja, zajedničkih interesa, a “dobro” je ono što je korisno.

    Od 10-12 godine dijete prihvaća pravila i dogovora, dobro je ono što svima dobro i gledaju se zajednički interesi

    U pubertetu mladi uvažavaju društvene dogovore, “dobro” je ono što propisuju zakoni, dogovori, običaji.

    U kasnijim fazama ljudska prava postaju važnija od zakona, shvaća se da nemaju svi jednake vrijednosti i stavove.

    Nakon te faze osoba može razviti stav da je moranost stvar osobne savijesti. Svatko ima svoje vrijednosti i treba ih poštivati bez obzira na njegova uvjerenja i osobine. Zadnja faza ne mora se pojaviti kod svih osoba.

     

    Kako možete poticati moralni razvoj:

    • budite model ponašanja
    • stvorite pozitivno okruženje za dijete, njegujte pravednost, međusobno poštivanje
    • pomozite mu u razumijevanju problemskih situacija ili kada netko osuđuje, objasnite zašto je nešto dobro, a zašto nije
    • razvijajte i potičite uživljavanje u tuđu situaciju
    • pomozite im da sami ili u suradnji s drugima riješe neke sukobe
    • potičite pomaganje, prosocijalno ponašanje
    • njegujte autoritativni stil - budite topli, brižni i nježni prema djetetu, ali postavite određene granice i pravila ponašanja
    • postavljajte djeci pitanja o moralnim dilemama; kako bi ti postupilo u nekoj situaciji
    • igrajte se kazališta, problačite u druge likove kako bi se djeca mogla uživjeti u tuđu ulogu
    • potičite stjecanje samokontrole, vladanja sobom - učite dijete da se strpi, završi neki zadatak koji je započeo, dijete će tako stjecati promišljenost, strpljivost, marljivost.

     

    Evo primjera jedne moralne dileme: Siromašni čovjek Heinz imao je imao je ženu i djecu. Jednoga dana žena mu se jako razboljela, a Heinz nije imao novca za lijek koji je trebao kupiti. Morao je odlučiti hoće li pustiti ženu da umre ili će iz ljekarne ukrasti lijek i spasiti je. Što biste vi rekli?

     

    Pripremila: Ana Mužak, mag.psych

     

    Literatura:

    Težak, D. i Čudina Obradovć, M. (1996). Priče o dobru priče o zlu. Zagreb. Školska knjiga.

    Vasta, R., Haith, M.M. i Miller, S.A. (1997). Dječja psihologija. Jastrebarsko. Naklada Slap.

    Yuill, N. (1984). Young childrens coordination of motive and outcome in judgement of satisfaction and morality. British Journal of Developmental Psychology, 2, 73-81.

  • Događanja u vrtiću

    31. listopad 2014.

    Danas je u vrtić stigla jedna vještica na svojoj letećoj metli. Pridružili su joj se mačka, pas, ptica i žaba. Letjeli su tako preko brdovitoga kraja, dok nisu naišli na strašnoga zmaja...

    Na našoj Facebook stranici pogledajte kako je izgledala predstava koju su odgojiteljice pripremile povodom Noći vještica.

  • Što čitati djeci...

    28. listopad 2014.

    Ovaj tjedan preporučamo vam jednu priču o strahu koja je namijenjena mlađoj, ali i starijoj djeci. Za pričanje možete koristiti i slike s likovima iz priče. Uživajte!

     

    Mama, mene je straah!!

     

    Upomoć, mene je strah! Od velikog mede zastaje mi dah... Ma ne! To su samo krila cvjetnog leptira!

     

    Od straha sam se ukočila! Zmija je poskočila...Nije... Majmun ljulja granu i jede bananu!

     

    Jao, vidi, opakog vuka, od njega mi je muka! Ma ne! To se mišić slatko smije...To strašna zvijer nije!

     

    Pomoć, koljeno mi kleca! Velika crna mačka put mi presijeca...O ne ! To su samo kosići...crni ptići bosići!

     

    Prije no što te strah zakoči promotri, oslušni pa ...hrabro zakroči.

     

    Mrak ne grize čim mu priđeš bliže.

     

    Što još možete čitati djetetu:

    Berenstain, Stanley - Medvjedići kod zubara - strah od zubara

    Deredel, Rogeon Sandrine - Jakov se boji mraka - strah od mraka

    Pađen Farkaš, Dubravka - Nije me strah - općenito o osjećaju straha

    Petigny, Aline de - Petra je usnula loš san - strah od mraka

    Petigny, Aline de - Petra ide u park - strah od visine

    Petigny, Aline de - Petra se ne želi oprati! - strah od vode

    Rundek, Melita - O strahu i krotitelju lavova - suočavanje sa strahom

    Moroney Trace - Kada se bojim - opis osjećaja straha

    Watt, Melanie - Plašljiva vjeverica - strah od promjena