Dječji vrtić Mali istraživač
Svako dijete ima jedinstven uzorak i tempo razvoja

Svako dijete ima jedinstven uzorak i tempo razvoja

Osnovne potrebe

„Svako dijete ima jedinstven uzorak i tempo razvoja, kao i individualnu osobnost, način učenja i obiteljsko podrijetlo. I kurikulum treba pokazivati da su odrasli svjesni tih razlika.“
HANSEN i sur. (2001, 15)

BORAVAK NA ZRAKU
Boravak na zraku (u što raznolikijim vremenskim uvjetima) isto je tako važan, kao i pravilna prehrana ili poštivanje potrebe za dnevnim odmorom. Osmišljen boravak djece na zraku potiče skladan razvitak dječjeg organizma i jača njegovu otpornost na bolest. Kretanje na zraku pobuđuje u djetetu ugodno raspoloženje i bolji apetit. Zato podržavamo boravak djece na zraku u svim vremenskim uvjetima (osim u uvjetima jakog vjetra, velike kiše i jačeg mraza - 15°C ) jer postaju otporniji, izdržljiviji i zdraviji. Obveza svih odraslih u našem vrtiću je da osluškuju potrebe djeteta i poštuju njihovo pravo izbora.
 

KULTURA BLAGOVANJA
Okruženje našeg vrtića omogućava uvjete u kojima jedna grupa djece nesmetano i u poticajnom ozračju jede dok su druga djeca na igralištu ili u aktivnostima u ostalim prostorima. Iskustvo osnivača vrtića preneseno je i na ovaj vrtić pa se dužina trajanja ručka bitno razlikuje od klasične organizacije. Predviđeno je da djeca imaju na raspolaganju upravo onoliko vremena koliko im treba kako bismo omogućili djetetu da blaguje u skladu sa svojom potrebom. Blagovanja u podgrupama u određenom prostoru blagovaonice omogućava izbjegavanje forme obroka u kojem sva djeca trebaju jesti u isto vrijeme neovisno o stvarnoj potrebi.

VAŽNOST KULTURE BLAGOVANJA NAGLAŠAVAMO:

  • načinom serviranja stola - stolnjacima i pribora za jelo ovisno o vrsti namirnice,
  • poticanjem djeteta da samostalno odluči o količini hrane koju će konzumirati
  • poticanjem djeteta da samostalno konzumira jelo,
  • osiguravanjem dovoljno vremena za nesmetano blagovanje, poštivanje individualnosti svakog djeteta,
  • poticanjem poželjnih ponašanja za stolom (polako jesti, sažvakati hranu, ne govoriti punih usta...).

Mijenjanje prehrambenih navika djece i osvještavanje važnosti izbora nutricionistički vrijednih namirnica je dugotrajan proces koji zahtijeva kontinuirano kvalitetne uvjete kako bi ih dijete prihvatilo i usvojilo. Suradnja vrtića i obitelji odvija se uključivanjem i edukacijom roditelja kroz različite oblike rada u vrtiću.

 

DNEVNI ODMOR
„Svako dijete ima jedinstven uzorak i tempo razvoja, kao i individualnu osobnost, način učenja i obiteljsko podrijetlo. I kurikulum treba pokazivati da su odrasli svjesni tih razlika.“
HANSEN i sur. (2001, 15)

Ima li dijete potrebu za dnevnim odmorom u vrtiću, trebaju li svi spavati ili ne, tema je kojom se mnogi još uvijek bave. Rasprave o toj temi govore o tome koliko još uvijek vjerujemo da dijete nije samostalna osoba koja o svojoj potrebi može samostalno i odlučiti. Prihvaćanjem humanističke koncepcije u odgoju i obrazovanju mi smo prihvatili i pravo djeteta na izražavanje svoje individualnost u svemu pa i u potrebi za dnevnim odmorom. U ovom vrtiću djeca samostalno odlučuju o tome žele li spavati ili se „ispisati sa spavanja…“ kako nam je rekla jedna mudra glavica koja je odlučila da više ne spava u vrtiću i to glasno izrekla. I mi i roditelji poštovali smo njegovu odluku.

Kako? Oblikovali smo prostore tako da je jedan postao prostor blagovanja i odmora djece koja za odmorom imaju potrebu, nesmetano i koliko žele. Sva djeca trebaju imati mogućnost uspješno zadovoljiti svoje potrebe ne ugrožavajući tuđe. U poticajnom okruženju djeca se nastavljaju nesmetano kretati nastavljajući sa svojom igrom i istraživanjem. Djetetu treba pružiti uvjete da nastavi svoj ritam življenja neovisno o periodu dana. Da se, primjerice, vlastitom odlukom „ispiše sa spavanja“. Kao što se mogu ponovo i upisati kad i ako žele. Jer i to se događa. Potrebe djece (kao i nas odraslih) se mijenjaju i mi moramo biti spremni na njih.